21-08-12

MEUZEGEMSE VERHALEN nr 2

De vliegende voorwerpen van Meuzegem.

Meuzegem heeft iets met vliegtuigen.  Toen op een zaterdagavond in augustus van 1991  G.D.S de koeien naar de stal loodste , zag hij een flits langsheen de poort van de boomgaard van "het Eycksken".   Een sportvliegtuigje maakte een noodlanding in de akkergewassen van E.D.S.    De piloot en zijn 86-jarige grootmoeder kwamen met de schrik weg.  

IMG_1820.jpg

 

Het vliegtuigje kreeg motorpech boven de radiomasten van de VRT en de piloot wou via het zweefvermogen van het vliegtuig een landing maken op het vliegveld van Grimbergen.

Toen het vliegtuigje boven de Meuzegemse beemden zweefde verloor het zoveel hoogte zodat de piloot noodgedwongen rechtsomkeer maakte.

De grote vogel maakte een noodlanding en kwam met zijn neus in de bieten terecht.

 

                                                                   *    *    *

48 jaar eerder, in mei 1944 , had de Duitse bezetter in Impdebos barakken neergezet. Het waren slaapgelegenheden voor de werklieden die een vliegveld aanlegden. Een landingsbaan van 1500 meter lang, vertrekkend vanop Imdekouter tot aan de boerderij van Huysegoms in Neerpoorten. De Duitsers hadden gekozen voor deze locatie omdat de landingsbaan licht hellend was en de vliegtuigen bij het opstijgen konden profiteren van de lichte tegenwind uit het Westen. Zij eisten "het Impdenhof" op voor de officieren van de Luftwaffe. Ondanks het verbod van de Duitse bezetter om de landbouwgronden nog te gebruiken, was er toch een boerke uit Neerpoorten die ‘s nachts de landingsbaan gedeeltelijk omploegde. Het gevolg bleef niet uit.

Bundesarchiv_Bild_101I-382-0211-011,_Flugzeug_Messerschmitt_Me_110.jpg

 

 

Bij een eerste proefvlucht crashten drie Messersmitts en bleven de restanten geruime tijd op de boomgaard van Huysegoms staan.

Het vervolg is nooit geweten want een paar maanden later stonden de Duitsers terug in eigen land.

Zoniet hadden de Duitsers zeker weerwraak genomen.

 

 

 

 

Het verhaal van W.B. klinkt licht anders :" Er was hier nen Belg die werkte voor de Duitsers en die moest de opdrachten van de Duitsers vertalen en uitvoeren. Zo moest Boer B op hun bevel het paard van stal halen en het gras afrijden op de landingsbaan en er moest een gat in de haag van den boomgaard komen om de vliegtuigen te stallen onder de bomen. Deze Belg bleek lid te zijn van de witte brigade welke intussen de landingsbaan had gesaboteerd door putten te graven.   Zo moest boer B van "diene witte" de putten met de zeis en sikkel afwerken om het verschil met de rest niet te zien.   Plots kreeg hij van deze persoon de verwittiging om vrouw en kinderen in veiligheid te brengen want " het zou er gaan stuiven " .    Na de crash van enkele vliegtuigen kreeg boer B een brief om voor zondag 10.00 u de boerderij te verlaten.    Bij navraag bij "diene witte" , "zou alles in Imde en Neerpoorten plat gebombardeerd worden , alleen hun hoeve en het kasteel zouden gespaard blijven " .......

v1envol1.jpg..... helaas ......... was de werkelijkheid toch iets anders.    Burgemeester baron ‘tKint ontdekte later de Duitse plannen. Het waren geen plannen voor een vliegveld maar voor een lanceerbasis voor V1 raketten, de zogenaamde "vliegende boemmen". Toen de geallieerden vanuit Normandie oprukten, probeerden de Duitsers in augustus 1944 in allerijl de landingsbaan operationeel te maken voor de Messersmitts.    Mocht de oorlog een maand later geduurd hebben was de kans groot dat zowel Meuzegem, Imde, als Rossem van de kaart waren gebombardeerd.

De ironie van het lot was dat Meuzegem daarvoor toch zwaar gestraft werd.   Enkele weken later, op 4 november viel zo’n V1 raket stil boven Lovegem ........... legde twee huizen plat ....... incluis de familie Tielemans ...............+ 

17:27 Gepost door email : willempy@skynet.be | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.